
Primærfarver: Gul, blå og rød (Kan ikke blandes af andre farver)
Sekundærfarver: Grøn, orange og lilla (kan blandes ud fra primærfarver)
Komplimentærfarver: blå/orange, gul/lilla og rød/grøn (kan fremføre hinanden ved at være modsætninger - står længst væk fra hinanden i farvecirkel)
Nabofarver:Sammenblandede farver, eller farver der ligger tæt op ad hinanden
Kolde og varme farver: blå og grøn er kolde, hvor rød og gul er varme (sig aldrig lys/mørk)
Tertiere farver: jordfarver som brun og grå (skal blandes af alle tre grundfarver)
Akrome farver: sort og hvid (farveløse)
Pastelfarver: Farver med iblandet hvid
Farve-analyse af billede:
![]() |
"Den blinde pige"
Af John Everett Millais (1856)
|
Farverne i baggrunden er blå og grønne, og derfor også ret kolde. I forgrunden er der flest varme farver som rød og orange i damens tøj. I kjolerne er der også komplimentære farver (blå og orange)
![]() |
| "Fire in the evening" Af Paul Klee (1929) |
![]() |
| "Pigen i køkkenet" Af Anna Ancher (1883-86) |
Farver og stemning i billedet: Her er der brugt mange lyse og varme farver, som specielt strømmer ind udefra og ind i det mere kølige køkken.
Hvad forestiller billedet: En kvinde, der står og laver mad i køkkenet.
Hvilken stemning har billedet: Der er en idyllisk ro og koncentration over kvinden.
Hvilke linjer er der i billedet, og hvor fører de hen: Der er en horisontal (vandret) linje hen over bordpladen, og en vertikal (lodret) linje hos pigen og hos døren. Mange af linjerne fører hen mod kvinden.
Hvordan spiller farver og lys sammen: De gule og hvide farver er udenfor i solen, hvor de mere mørke og grå farver er inde i det kølige køkken.
Har lys indflydelse på, hvordan man oplever en farve: Ja, specielt hvis man kigger på væggene, skulle de sikkert forestille at være hvide, men lyset fra ginduet, og skyggerne farver dem gule eller grå.
Skal billedet forstås realistisk eller symbolsk: Realistisk, da det er et billede af en normal hverdags-situation
Skal farverne forstås realistisk eller symbolsk: Begge dele. Det er realistiske farver, men også ret varme og lyse i forhold til hvad man kunne have valgt, hvis man ville have en mere dyster situation. Kjolen er malet rød, som kunne symbolisere kærlighed.
Skal lyset forstås realistisk eller symbolsk:Lyset er igen realistisk, men skal igen symbolisere en slags ro
Perspektivering og forsvindingspunkt:
Sidst i timen fik vi til opgave at tegne et billede med et forsvindingspunkt. Det skulle dog ikke tegnes normalt, men med malertape på et vindue. Vi fik følgende resultat:
Perspektivet er den dybde, der er skabt i et billede med forskellige hjælpemidler: farve,
overlapning og andre ting. Centralperspektivet (som den ovenfor) eller linearperspektivet er en måde at konstruere rum, ved at lade alle linjer gå ind i et forsvindingspunkt. Det er sådan tingene ser ud, når de er længere og længere fra vores
øjne. Når man efterligner dette på lærreder, så kan man skabe en illusion af rum. Det opdagede de i renæssancen.
I renæssancen (I 1400-tallet i Firenze) opdagede man, hvordan man kunne konstruere
centralperspektivet i billeder. Derfor er der en hel masse billeder fra den periode, hvor der er flere
bygninger og byrum end motivenes fortællinger egentlig har brug for. Man fremviser sin nye
interesse og evne.




Ingen kommentarer:
Send en kommentar