mandag den 19. oktober 2015

Romantikken og horisontlinjer

I den første del af timen skulle vi afslutte vores forløb med vores praktikant-lærer Trine. Har skrev vi en evaluering til hende, som hun kunne tage med videre.



Næstefter blev vi præsenteret for et billede, som vi skulle stille spørgsmål til:
  1. Hvad forestiller billedet?
    Landskabsmaleri over bakker og sø, malet på oliemaleri
  2. Hvor er motivet fra?
    Dansk landskab - Arresø mod Tibirke bakker
  3. Hvilken periode er billedet fra?
     Romantikken (1843)
  4. Hvilken religion havde Lundbye?
    Kristendom. Han selv var meget religiøs.
  5. Hvor blev Lundbye uddannet?
    Det kongelige kunstakademi i København
  6. Han havde læreren C. W. Eckersberg (dansk malerkunsts fader) En professor ved navn Høyen, var ham der inspirerede Lundbye til at male disse billeder
  7. Hvorfor tog kunstnerne ud på landet?
    De skulle male landskaber, hvis de ville tættere på det guddommelige (Professor Høyens mening)
  8.  Er billedet malet udenfor?
    Det er skitseret udenfor, men malet efterfølgende indenfor.     
  9. Er billedet realistisk?Ja, men måske mere romantisk end virkeligheden.
  10. Hvordan fik Lundbye køerne til at stå stille?
    Når Skovgård sang med sin dybe røst, stod køerne stille indtil Lundbye var færdig med at tegne.
  11. Hvem var Lundbyes bedste ven
    Skovgård.
  12. Hvor gammel var Lundbye, da han døde.
    Han var 35 år
  13. Hvad døde Lundbye af?
    Dræbt ved ejendommelig vådeskud. (Begik selvmord, da han skulle sendes i krig)
  14.  Hvilke perspektiviske teknikker er der i billedet?
    Overlapning. Varme farver tættest på, kolde længst væk, størrelsesforhold og skyggelægning det er normalperspektiv, men han selv står højere oppe.
  15.   Hvilken stemning er der i billedet?
    Positiv og idyllisk. Fædrelandskærlighed
Han føler sig forpligtet til at gå den kunstneriske vej, og vil vise sine malerier som skønne og idylliske. Han var dog ikke selv så positiv, og døde som 35 årig. I sine dagbøger skrev han mange mørke tanker ned, men de kom aldrig til udtryk i billederne. Dengang var det at være maler en rimelig fornem ting, og han selv var meget kristen og højtidelig, og har derfor aldrig fulgt sine egne lyster. 

I et landskabsmaleri betyder horisontlinjen meget. Er den højt oppe, virker billedet meget jordnært, men er der meget himmel, kan det nærmest virke guddommeligt.

Dette kan man eksempelvis se på disse 2 malerier.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar