mandag den 4. april 2016

Eksamensprojekt færdig

Til mit eksamensprojekt har jeg valgt at arbejde ud fra en kunstner ved navn Lundstrøm, som er meget kendt for sine billeder af en hvid porcelænsgenstand på et bord med en blå baggrund. Dette har jeg også vist på et tidligere blogindlæg. 

Vilhelm Lundstrøm er uddannet håndværksmaler, og maler bland andet billeder indenfor den tidlige danske modernisme. Han kom i 1919 med i kredsen omkring modernisternes kampskrift Klingen, som han leverede talrige litografier til, og i 1920'erne stod han som den betydeligste kunstner i sammenslutningen De Fire, der også talte Svend JohansenKarl Larsen og Axel Salto. Årene 1923-32 boede han i Cagnes-sur-Mer i Sydfrankrig og sluttede sig her til den tendens med enkel, geometrisk funderet billedkomposition, som prægede store dele af tidens europæiske kunst, men Lundstrøms kunst har sit særpræg i den kraftfulde, koncentrerede tredimensionalitet. Stramt komponerede opstillinger og kvindefigurer opbygget af store, forenklede former kendetegner perioden. Fra 1944 til sin død var Lundstrøm professor ved Kunstakademiet.

Jeg selv har valgt at efterligne et billede af lundstrøm, hvor jeg ved hjælp af mange fotografier af fragmenter har forsøgt at genskabe de typiske træk ved de modernistiske billeder. Betegnelsen modernisme anvendes inden for billedkunsten i en meget bred betydning og omfatter en række indbyrdes forskellige strømninger, som dog har to træk tilfælles: interessen for billedkunstens formsprog, dvs. farver, former, materialer, rumvirkninger osv., samt at skildre menneskets placerig og dets psykologi i den sociale virkelighed.

Jeg startede med at lægge alle fotografierne ud på gulvet, så de lå nogenlunde rigtigt i forhold til farverne. Her lagde jeg billederne, så de lyse var til venstre, og de mørke til højre, for at skabe lidt skygge i billedet. Her fik jeg følgende resultat:Her fik jeg følgende resultat, som viste sig at være temmelig utydelig:

Efterfølgende forsøgte jeg at lægge billederne ud, så der var størst mulig forskel på de billeder der stødte op mod et billede med en anden farve. Herved håbede jeg på at få et bedre overblik over, hvor de forskellige farver skilte. Resultatet blev således

Dette virkede bedre, men igen brugte jeg meget tid på at flytte billederne rundt, og udskifte med nogle, jeg havde i reserve, for at gøre det endnu mere tydeligt. Det endelige resultat blev altså følgende:

Det største problem ved dette værk, var at tydeliggøre skillelinjerne mellem de brune farver i bunden og de hvide i skålen. Et andet problem ved dette værk var, at de hvide billeder jeg havde taget, ikke så særlig hvide ud, da de blev fremkaldt, hvilket gjorde det sværere at gøre værket tydeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar